Path to sustainability at Spandex

 

Blogi: Askel askeleelta eteenpäin kestävän kehityksen tiellä

Spandexin konsernijohtajan Andrew Coulsenin blogikirjoitus

 

Äärimmäiset sääilmiöt ympäri maailmaa vuoden 2022 aikana ovat olleet jyrkkä muistutus ilmastonmuutoksen vaikutuksista ja kiireellisestä tarpeesta toimia nopeasti planeettamme tulevaisuuden puolesta.

Yritysjohtajana otan vakavasti velvollisuuteni tehdä ympäristön kannalta oikeita asioita Spandexissa. Siitä lähtien, kun aloitin konsernijohtajana 2021, olen työskennellyt läheisessä yhteistyössä johtoryhmän ja kestävän kehityksen johtajamme kanssa ja olemme tehneet selkeän suunnitelman niistä kestävän kehityksen toimenpiteistä, joita voimme tehdä Spandexilla.

Toukokuussa 2022 teimme brändiuudistuksen ja uuden logomme ympyröiden yksi keskeinen ajatus on kuvata sitä työtä, jota teemme pyrkiäksemme kohti kiertotaloutta. Tällä tarkoitamme keinojen etsimistä valmistamiemme ja myymiemme materiaalien uudelleenkäyttöön ja kierrätykseen. Olemme myös vahvasti sitoutuneita hankkimaan ja kehittämään ympäristövastuullisia tuotteita ja ratkaisuja, jotka auttavat asiakkaitamme rakentamaan kestävämpää liiketoimintaa.

Tiedottaaksemme sidosryhmiämme – ja pitääksemme itsemme vastuullisena – olemme lisänneet sustainability-osion Spandex-konsernin nettisivuille. Kutsun sinut käymään sivuilla ja lukemaan viiteen osa-alueeseen keskittyvän kestävän kehityksen strategiamme ja tutustumaan esimerkkeihin niistä edistysaskelista, joita olemme jo ottaneet.

Tämä ei ole suoraviivainen matka millekään yritykselle, mutta se on välttämätön. Me Spandexilla tiedämme, että monet materiaalimme on valmistettu muovista, joten olemme hyvin tietoisia ympäristövaikutuksistamme. Toisaalta osa tuotteistamme tarjoaa myös ympäristövastuullisia vaihtoehtoja asiakkaille. Sisustuskalvoilla voidaan vähentää raaka-aineiden kulutusta tilauudistus- ja sisustusprojekteissa, ja aurinkosuojakalvot voivat auttaa asiakkaita vähentämään energiankulutusta. Argumentit ovat harvoin täysin mustavalkoisia.

Toimimme myös monien päämiehiemme tuotteiden jälleenmyyjänä ja lisäksi meillä on myynnissä laaja valikoima omia tuotteita, joten polkumme kestävään kehitykseen on tiiviisti sidoksissa kaikkiin tuotemerkkeihin, joiden materiaaleja ja laitteita myymme. Kiitämme yhteistyökumppaneitamme heidän ponnisteluistaan: monet heistä ovat ottaneet suuria edistysaskelia kestävän kehityksen tiellä.

Omien tuotteidemme osalta huomioimme kestävän kehityksen suunnittelussa ja tuotekehityksessä, esimerkiksi käyttämällä joissakin tulostuskankaissamme kierrätettyä PET:iä raaka-aineena, ja pystymme itse valitsemaan raaka-aineet, jolloin voimme ostaa ne lähempää paikallisesti tai alueellisesti mahdollisuuksien mukaan.

 

ImagePerfect EverGreen -tuoteperheen lanseeraus

 

ImagePerfect EverGreen

 

Tänä vuonna olemme ottaneet erittäin merkityksellisen edistysaskeleen ympäristön kannalta. Toimme markkinoille oman tuotesarjan ympäristövastuullisia ImagePerfect EverGreen tulostus- ja leikkuritarroja, jotka ovat 100 %:sti PVC-vapaita ja joissa on käytetty vesipohjaista liimaa liuotinpohjaisen sijaan.

Spandexin oma tuotekehitys ja tuotantolaitos Eikon on kehittänyt ja valmistaa IP EverGreen -tuotteet, jotka tarjoavat visuaalisen viestinnän yrityksille houkuttelevan vaihtoehdon vastineeksi PVC-pohjaisille tarroille. IP EverGreen on ensimmäinen tarrasarja, jossa ympäristöasiat on huomioitu kokonaisvaltaisesti tuotteen kaikissa osa-alueissa aina taustapaperista liimaan ja pakkaukseen asti.

Tiedämme hyvin, että visuaalisen viestinnän asiakkaamme etsivät aktiivisesti ratkaisuja, jotka voivat todella auttaa heitä ja heidän asiakkaitaan tekemään ympäristöystävällisempiä valintoja, ja haluamme tukea heitä sen suhteen.

ImagePerfect EverGreen on nyt asiakkaiden saatavilla Spandex-yritysten kautta maailmanlaajuisesti, ja se on hinnoiteltu kilpailukykyiseksi perinteisille PVC-pohjaisille vaihtoehdoille, joten tulostustalojen ja opastevalmistajien on helppo tehdä ympäristön kannalta parempi valinta ilman hintapaineita.

 

Muut edistysaskeleet

Sustainability- green energy

 

Suuren tuoteinnovaatiomme lisäksi olemme ottaneet todella positiivisia edistysaskeleita myös muussa toiminnassamme. Konsernitasolla jopa 47 % käyttämästämme sähköstä tulee uusiutuvista energialähteistä, ja investointisuunnitelmamme mukaisesti asennamme aurinkopaneeleita joihinkin toimipisteisiimme, mikä vähentää riippuvuuttamme fossiilisista polttoaineista entisestään.

Pääkonttorissamme Sveitsissä kompensoimme jakeluyhtiöiden hiilidioksidipäästöjä ja logistiikkamme osalta aiomme mennä tässä paljon pidemmälle. Isossa-Britanniassa, jossa oma tuotantolaitoksemme sijaitsee, minimoimme tietoisesti toimitukset tehtaan ja varastomme välillä hiilijalanjälkemme pienentämiseksi.

Analysoimme aktiivisesti omia kasvihuonekaasupäästöjämme (scope 1-3) ja jätteiden sekä veden käyttöä, minkä jälkeen voimme asettaa lähtötason ja tunnistaa tekijät, missä voimme parantaa omaa toimintaamme ympäristön hyväksi.

Yksittäiset toimet ja yhteinen sitoutuminen

Viime kädessä ympäristövastuullisuus ei ole vain numeroita ja tavoitteita – vaan se lähtee ihmisistä. Kestävän kehityksen strategiamme ensimmäisen osa-alueen mukaisesti työntekijämme ovat suurin voimavaramme ja heidän terveytensä ja hyvinvointinsa ovat avainasemassa liiketoiminnassamme.

Panostamme henkilöstömme koulutukseen ja esimerkilliseen johtajuuteen ja meille on tärkeää, että jokainen ihminen tietää voivansa toimia merkittävänä muutoksentekijänä tekemällä itse arjen ympäristötekoja kotona ja työpaikalla tai tuomalla esiin uusia parempia tapoja tehdä asioita.

Matka ympäristön kannalta vastuullisempaan toimintaan ei toteudu vain kannanotoilla ja politiikalla, vaan jokaisen työntekijämme positiivisilla ympäristöteoilla.

 

Kirjoittaja:

 

Andrew Coulsen, CEO, Spandexin konsernijohtajaAndrew Coulsen, CEO, Spandex Group, andrew.coulsen@spandex.com

 

Lue lisätietoa Spandexin kestävän kehityksen strategiasta ja toimenpiteistä täältä.

 

Lisätietoa Spandexista:

Spandex on graafisen alan innovatiivisten opaste-, tulostus-, teippaus- ja sisustusratkaisujen globaali toimittaja, joka on toiminut alan edelläkävijänä jo vuodesta 1976 lähtien. Spandex palvelee asiakkaitaan 20 eri maassa ja 19 verkkokaupassa edustaen erittäin laajaa tuotevalikoimaa graafisen alan johtavilta brändeiltä. Spandex tarjoaa visuaalista viestintää toteuttaville asiakkaille kattavat kokonaisratkaisut sekä palvelut, joiden toimituksen varmistaa täydellä sydämellä toimiva, osaava asiantuntijatiimi. Lisätietoa: www.spandex.com

 

Spandex logo